Laddar

Köpvillkor

Köpvillkor


Välkommen till Scoretts e-handel. Vi vill att det ska var så enkelt och bekvämt som möjligt att handla hos oss. Här har vi samlat all information som gäller köp, betalning, leveranser och returer. Du kan också gå till avsnittet Vanliga frågor och där förhoppningsvis få svar på det du undrar.

Om du behöver mer hjälp står vår kundtjänst till förfogande på

Mail:  kundtjanst@scorett.se

Telefon:  010-498 00 00

Kundtjänst öppettider i sommar:  mån-tor kl 08-19, fre 08-17,   lör-sön stängt

Så här handlar du

Här följer en kort beskrivning av de steg du går igenom när du handlar.

Om du är medlem i vår kundklubb Solemate måste du första gången du är inne i shopen registrera ett e-handelskonto. Det gör du under länken Logga in längst upp på sidan. Du anger din mailadress och ett lösenord. Din mailadress blir sedan ditt nya användar-id när du vill logga in på Mina sidor. När du lagt upp ditt konto kan du varje gång du kommer till shopen börja med att logga in på Mina sidor. Då behöver du inte ange dina personuppgifter när du kommer till kassan och du får också bonus på varje köp du gör.

Du väljer någon av huvudkategorierna längst upp på sidan, Dam, Herr, Junior, Accessoarer eller Skovård. Du kan också välja Varumärke och leta upp det varumärke du söker.

Du kan därefter filtrera din sökning med hjälp av följande filter: Kategori, Varumärke, Storlek, Färg och Urval. Under varje kategori kan du välja ett eller flera val. Observera dock att du endast kan välja ett val i kategorin Varumärken. Scorett har valt att visa hela säsongens sortiment, även det som ännu inte finns på lager. För att se hela sortimentet, välj att filtrera på "Visa allt". Varor som ännu inte kommit hem markeras med texten ”Nyhet på väg”. Observera att de varor som är markerade "Nyhet på väg" inte går att beställa eller reservera. En preliminär leveranstid visas på dessa varor. Observera att denna leveranstid är ungefärlig och inte kan garanteras. Scorett ansvarar inte för förseningar orsakade av Scoretts leverantörer. Det kan hända att den preliminära leveranstiden är passerad och det beror i så fall på att vi inte hunnit uppdatera våra register. Om en vara är slut i e-handeln visas texten ”Finns i butik”, dock kan varan finnas kvar i flera av våra butiker. Att en vara står som "Finns i butik" kan även betyda att den är tillfälligt slut i e-handeln och på väg in på lager igen. Mer information om detta kan kundtjänst ge. När du hittat en produkt du vill ha klickar du på den för en mer detaljerad beskrivning, och möjlighet att se fler bilder. De storlekar som finns på lager är tydligt markerade. Storlekar som inte finns på lager är svagt gråfärgade. När du hittat något du vill handla väljer markerar du önskad storlek och trycker på knappen "Lägg i korg". Önskar du mer än en av samma artikel lägger du ytterligare en i varukorgen. Om du vill veta om en artikel finns i någon av våra butiker markerar du den storlek du är intresserad av och trycker "Finns varan i butik?" Alla storlekar går att markera, även de storlekar som är slutsålda i webshopen.

När du är klar med dina inköp går du till kassan längst upp till höger. Innan du slutför ditt köp kan du välja att ta bort varor eller ändra antal i varukorgen. På betalsidan väljer du betalningsmetod och avslutar ditt köp. Alla leveranser sker med Posten MyPack.


Priser

Alla priser anges i SEK och är inklusive 25% mervärdeskatt. Kampanjpriser gäller, om inget annat anges, så länge lagret räcker. Vi reserverar oss för att vid kampanjer kan avvikelser i priser kan förekomma mellan butik och webshop.


Åldersgräns

Du måste vara 18 år för att handla i Scoretts e-handel.


Ångerrätt

Du har alltid 14 dagars ångerrätt i Scoretts e-handel. Är du inte nöjd med något du beställt kan du skicka tillbaka din vara till vårt lager. Se avsnittet "Byte/returer" för närmare information om byte och returer.


Slutförsäljning

Vi reserverar oss för slutförsäljning och felaktiga lagersaldon. När du lägger en order hamnar den artikel du valt i kundkorgen. Det kan dock inträffa att någon annan kund samtidigt hinner slutföra ett köp med samma vara, om det inte finns tillräckligt med varor på lager kan det hända att din vara inte längre finns kvar i kundkorgen när du kommer till betalläget. Vi reserverar oss för tryckfel i texter, priser och produktinformationer. Vi reserverar oss för att de färger som återges på din skärm inte helt stämmer överens med verkligheten. Färgåtergivningen kan bero på din individuella skärminställning.


Personuppgifter

Scorett hanterar alla personuppgifter på ett korrekt och kontrollerat sätt för att dina uppgifter inte ska kunna läsas av obehöriga. När du lägger din beställning hos oss måste du uppge dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I de fall du väljer att betala via faktura eller delbetalning måste du även ange ditt personnummer. Även om du väljer att bli medlem i vår Bonusklubb måste du uppge ditt personnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter för att kunna fullgöra transport, betalning och fakturering. Dina personuppgifter måste vi lämna vidare till vår betalningsförmedlare DIBS, vår fakturapartner Klarna samt vår logistikpartner för att de ska kunna fullgöra sina åtaganden. Du har rätt att få ta del av den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas. Du har alltid rätt att utan någon speciell anledning begära att infomrationen om dig raderas. Vi följer Personuppgiftslagen PUL och de personuppgifter som lämnas vid köp används endast för att administrera ditt köp. Dina personuppgifter lämnas aldrig ut till tredje part. För mer information angående säkra betalningar läs mer under rubriken Betalning.

Reklamationer

Scorett ansvarar för att varor som levereras går i väg i felfritt skick. Skulle ändå varan vara trasig eller felaktig när den kommer fram ska kundtjänst kontaktas innan varan returneras. En skada ska meddelas inom skälig tid från det att skadan upptäcktes. Eventuell transportskada bör noteras i samband med utlämningen. En transportskada behandlas på samma sätt som övriga reklamationer. Vid en godkänd reklamation debiteras ingen returfrakt och eventuella frakt- och fakturaavgifter i samband med köpet återbetalas. Enklast är att du vid en reklamation vänder dig till en Scorettbutik. Hitta din närmaste Scorettbutik här. Reklamationer kan även anmälas på telefon eller mail till kundtjänt. Bifoga gärna en bild. Scorett följer Distanshandelslagen och Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och beslut.

Har du fått avslag på din reklamationsansökan men hävdar att beslutet är felaktigt hänvisar vi dig att göra ett ärende hos ARN (www.arn.se Box 174, 10123 Stockholm). ARN eller Allmänna reklamationsnämnden tar oberoende beslut ibland annat reklamationsfall. Scorett Footwear AB medverkar alltid i eventuella tvister hos ARN och rättar sig alltid efter ARNs beslut.

Betalning

Betalning


Att handla på Scoretts e-handel är enkelt och säkert. Du kan alltid hitta ett betalningssätt som passar dig. Du kan välja att betala med faktura, kort, direktbetalning bank eller delbetalning. Läs mer om de olika betalningssätten nedan. Scorett samarbetar med Klarna för alla betalningar.

Kort

Du kan betala med Visa och Mastercard. Ingen extra avgift tas ut vid kortbetalning. I samband med orderläggning reserveras beloppet. När varorna skickas från vårt lager dras pengarna från ditt konto. Om någon vara som beställts trots allt visar sig vara slut debiteras du inte för denna. Vi erbjuder 3D Secure/SecureCode som är en säkrare lösning för dig som betalar med kort. Det innebär att du måste ange en personlig kod innan köpet slutförs. Om ditt kortköp nekas på grund av detta, välj fakturabetalning alt. direktbetalning bank eller kontakta din bank för att aktivera 3D Secure. Endast kort utfärdade i Sverige är godkända.


Scorettkortet

Med Scorettkortet kan du enkelt och bekvämt handla i våra butiker. Du samlar då dina köp på en faktura som kommer till dig i slutet av nästkommande månad. Med Scorettkortet samarbetar vi med Resursbank. Du måste få hem ditt Scorettkort innan du kan börja handla med det i butik. Har du frågor om ditt köp med Scorettkortet eller vill du ansöka om nytt Scorettkort gör du det här.


Direktbetalning bank

Du kan välja att betala med direktbetalning till Handelsbanken, Nordea, SEB eller Swedbank. När du valt bank slussas du vidare till bankens egen sida och loggar in på vanligt sätt. Betalningen genomförs direkt från ditt bankkonto när du godkänt transaktionen.


Faktura

Du kan välja att betala mot faktura. Då kan du få hem dina skor och i lugn och ro titta och prova dem innan de betalar. Vi samarbetar med Klarna som hanterar våra fakturor. Fakturan skickas via e-post när produkten packats. Fakturan ska betalas inom 14 dagar räknat från orderdatum. Om betalning inte inkommit inom denna tid skickas en skriftlig betalningspåminnelse. Då utgår en lagstadgad påminnelseavgift på 50 kr. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt gällande referensränta med tillägg på 24%. För din egen trygghet levereras köp med faktura endast till din folkbokföringsadress. Om retur görs bör Klarna kontaktas för att undvika att en påminnelse skickas ut. Observera att din faktura måste betalas även om din leverans är föremål för reklamation. När reklamationen är behandlad sker återbetalning. Om du har frågor om din faktura, vill stoppa fakturan på grund av retur eller tillfälligt vill flytta fram fakturans förfallodatum kan du göra det via Klarnas hemsida som du hittar här. Du kan också kontakta Klarna på mail info@klarna.se eller nå Klarnas kundtjänst på telefon 08-120 120 10. Vid beställning med Klarna som betalsätt kommer din folkbokföringsadress upp automatiskt och kan inte ändras. Godkänn aldrig ett köp med felaktig adress. Adressen hämtas från Klarnas register och om adressen är felaktig kan du kontakta Klarna. De uppdaterar i så fall sitt adressregister och det slår igenom på köpsidan direkt. Vid delretur ska den eller de artiklar som returnerats dras av från fakturan. Det är ursprungsfakturan som ska betalas, ingen ny faktura skickas ut vid delretur.


Delbetalning via Klarna konto

Du kan även välja att delbetala i din egen takt med Klarna konto.  Du väljer då själv hur mycket du vill betala, lägst 50 kr eller 1/24 av totalbeloppet. Du kan när som helst välja att betala av hela beloppet på en gång. Delbetalningar hanteras av Klarna AB. Alla månadens köp sammanställs på en faktura som skickas ut i början av nästkommande månad. För Klarna konto gäller en månadsränta på 19,9% och en aviavgift på 29 kr per utsänd avi. Vid faktura- och kontoköp görs en kreditupplysning och en kopia på upplysningen kan komma att skickas till din folkbokföringsadress. Du kan få svar på frågor om din faktura och mer information om Klarna konto här. Du kan också kontakta Klarna på mail info@klarna.se eller nå Klarnas kundtjänst på telefon 08-120 120 10. Vid beställning med Klarna som betalsätt kommer din folkbokföringsadress upp automatiskt och kan inte ändras. Godkänn aldrig ett köp med felaktig adress. Adressen hämtas från Klarnas register och om adressen är felaktig kan du kontakta Klarna. De uppdaterar i så fall sitt adressregister och det slår igenom på köpsidan direkt. Vid delretur ska den eller de artiklar som returnerats dras av från fakturan. Det är ursprungsfakturan som ska betalas, ingen ny faktura skickas ut vid delretur.


Presentkort och bonuscheckar

Våra nya presentkort som har ett skrapfält på baksidan med en pinkod kan utnyttjas i webshopen. Bonuscheckar eller andra värdecheckar kan inte utnyttjas i webshopen.

Leverans

Leverans


Fraktkostnad och leveranstid

Leverans sker med Posten MyPack eller uthämtning i butik. Leveranstiden är 1-5 vardagar. Vid hög belastning kan leveranstiden bli någon eller några dagar längre. Om leveranstiden överstiger den normala leveranstiden blir du meddelad om förseningen och vid sådan försening har du rätt att häva ditt köp utan kostnad. Scorett råder inte för omständigheter som ligger utanför vår kontroll och kan inte ansvara för förseningar som uppstår på grund av att Posten inte fullgör sitt åtagande.

Den ordinarie fraktkostnaden är 39 kr. Under kampanjperioder kan fri frakt erbjudas. Normalt finns en gräns för när fraktkostnaden ingår i priset, t ex "Fri frakt från 1200 kr".

Leverans med Posten Mypack

Ditt paket levereras med Posten MyPack till ditt närmaste ombud. Frakten kan ingå i priset under kampanjperioder, annars är fraktkostnaden 39 kr. Order som vi tar emot före kl 11 skickas från oss samma dag. Leveranstiden är normalt 1-3 vardagar. Leverans sker bara till adresser i Sverige. Du kan för närvarande inte välja eller ändra ombud. Information om var Posten har sina ombud hittar du här. När din order är skickad från oss får du ett mail med paketets kollinummer. Du kan söka din leveransstatus på Postens hemsida www.posten.se. När ditt paket ankommit till ombudet får du ett sms-meddelande med paketets id-nummer. Du måste ha med dig legitimation när du hämtar ut ditt paket. Om någon annan än beställaren ska hämta ut paketet måste den personen kunna visa både sin egen och beställarens legitimationer. Om namnbyte måste göras på paketet i efterhand för att rätt person ska kunna hämta ut det kostar det 150 kr och i förekommande fall debiteras denna kostnad vidare på kunden.

Uthämtning i butik

Du kan även utan fraktkostnad välja att hämta ditt paket i en valfri Scorettbutik (ej Outlet). Leveranstiden är normalt 2-5 vardagar. Du anger vid beställningen i vilken butik du vill hämta dina varor. När ditt paket ankommit butiken får du ett sms-meddelande som talar om att paketet finns att hämta. Du måste uppvisa legitimation när du hämtar ditt paket.

Delleveranser

Scorett tillämpar inga delleveranser. Om någon vara i beställningen trots allt inte finns på lager skickas de varor som kan levereras, och de varor som inte kan levereras krediteras.

Förlängd liggetid

Ditt paket ligger kvar hos Postens ombud i 14 dagar. Om man av någon anledning vill förlänga denna tid kostar det 100 kr. Man kan förlänga tiden till max 30 dagar. Om liggetiden förlängs på kunden begäran förbehåller vi oss rätten att debitera vidare denna kostnad på kunden.

Flytt av paket

Var noga vid beställningen och ange rätt adress och postnummer. Vid beställning med Klarna som betalsätt kommer din folkbokföringsadress upp automatiskt. Denna kan inte ändras. Godkänn aldrig ett köp med felaktig adress. Adressen hämtas från Klarnas register och om adressen är felaktig kan du också kontakta Klarna på mail info@klarna.se eller Klarnas kundtjänst på telefon 08-120 120 10. De uppdaterar i så fall sitt adressregister och det slår igenom på köpsidan direkt. Att flytta ett paket från ett ombud till ett annat kostar 150 kr. Om flytten sker på kundens egen begäran eller på grund av att kunden angett fel adress eller postnummer vid beställningen förbehåller vi oss rätten att debitera vidare denna kostnad på kunden.

Ej utlösta paket

Ditt paket ligger kvar hos Postens ombud eller i butik i 14 dagar. Om paket inte hämtats ut debiterar vi frakt- och hanteringskostnader för outlöst paket med 150 kr.

Force Majeure

Händelser som krig, naturkatastrof, strejk , myndighetsbeslut eller andra händelser som ligger utanför Scorett kontroll vilken skäligen inte kunnat förutses ska hänföras till Force majeure, vilket innebär att Scorett befrias från förpliktelsen att fullgöra ingångna avtal.

Byte och returer

Byte och returer

Byte

Vid byte av en e-handelsorder måste du lägga en ny order i webshopen på den nya storleken och returnera produkten du vill byta. Du skickar tillbaka den artikel du önskar byta och använder returfraktsedeln som bifogades i leveransen.

Vill du byta en produkt i en butik, kontakta först Kundtjänst som kan hjälpa dig med att hitta en butik där varan finns i lager. 

Ångerrätt

Du har 14 dagars ångerrätt från mottagandet av varan, enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Du får givetvis prova varan om den passar men vid retur ska varan vara i ursprungligt skick/oanvänd och den ska oskadad returneras i sin originalkartong. För att utnyttja ångerrätten ska varan alltid returneras till vårt lager. Tänk på att du måste meddela oss att du ångrar dig inom 14 dagar efter att din vara anlänt till dig eller ditt ombud. Vid återbetalning av retur har vi rätt att dra av för eventuell värdeminskning som uppkommit vid din hantering av varan.

Retur

Vill du nyttja din ångerrätt ska du returnera varan till vårt lager. Retur till lager kostar 59 kr vilket regleras i samband med återbetalningen. Använd returfraktsedeln som bifogades i leveransen. Ange returorsak på returfraktsedeln. Om returfraktsedel saknas, kontakta kundtjänst. Använd gärna samma påse som leveransen kom i. Skokartongen måste emballeras väl och inga klisteretiketter eller tejp får sättas direkt på skokartongen. Ta bort eventuella gamla fraktetiketter. Scorett ersätter inte returkostnad som kund själv lagt ut. Du ansvarar själv för varan tills den når vårt lager. Spara det kvitto du får vid inlämningen. Vid retur görs en återbetalning till samma kort eller bankkonto som den ursprungliga betalningen gjordes, med avdrag för returfrakten. Det kan ta upp till 10 dagar innan återbetalat belopp finns på ditt konto. Om du använder den förtryckta returfraktsedeln kan du följa returen på www.posten.se

Om ditt betalsätt är Klarna faktura ska du vid retur till lager inte betala din ursprungliga faktura. En ny faktura på 59 kr för returfrakten kommer att skickas ut. Du bör vid retur kontakta Klarna och meddela att du returnerat dina varor för att undvika påminnelse och påminnelseavgift på din faktura. Det gör du lättast via Klarnas hemsida som du hittar här. Du kan också kontakta Klarna på mail info@klarna.se eller nå Klarnas kundtjänst på telefon 08-120 120 10.

Reklamationer

Scorett ansvarar för att varor som levereras går i väg i felfritt skick. Skulle ändå varan vara trasig eller felaktig när den kommer fram ska kundtjänst kontaktas innan varan returneras. En skada ska meddelas inom skälig tid från det att skadan upptäcktes. Eventuell transportskada bör noteras i samband med utlämningen. En transportskada behandlas på samma sätt som övriga reklamationer. Vid en godkänd reklamation debiteras ingen returfrakt och eventuella frakt- och fakturaavgifter i samband med köpet återbetalas. Enklast är att du vid en reklamation vänder dig till en Scorettbutik. Hitta din närmaste Scorettbutik här. Reklamationer kan även anmälas på telefon eller mail till kundtjänt. Bifoga gärna en bild.

Scorett följer Distanshandelslagen och Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och beslut. 

Har du fått avslag på din reklamationsansökan men hävdar att beslutet är felaktigt hänvisar vi dig att göra ett ärende hos ARN (www.arn.se Box 174, 10123 Stockholm). ARN eller Allmänna reklamationsnämnden tar oberoende beslut ibland annat reklamationsfall. Scorett Footwear AB medverkar alltid i eventuella tvister hos ARN och rättar sig alltid efter ARNs beslut.

Vanliga Frågor

Vanliga frågor



Hur kan jag söka mitt paket?

Leverans med Posten Mypack: Du får ett mail när leveransen lämnar vårt lager med Posten MyPack där det framgår vilket kollinummer leveransen har. Du kan söka efter kollinummer på www.posten.se. Leveranstiden är 1-3 vardagar, den kan bli någon eller några dagar längre vid hög belastning.
Uthämtning i butik: Du får ingen kollinummer att följa leveransen på utan ett sms när paketet ankommer din butik. Leverans till butik tar 2-4 dagar. Läs mer här.

På webbsidan finns varor med texten "Nyhet på väg". Kan jag beställa eller reservera dessa?

Nej, du kan endast handla de varor som finns på lager.

På webbsidan finns varor med texten "Endast i butik". Kommer dessa tillbaka till webshopen?

En del av de varor som står som "Endast i butik" kommer också tillbaka in på webblagret. Varor som är slut i e-handeln finns ofta kvar i våra butiker. På de flesta artiklar kan du även se butikstillgänglighet i anslutning till produktbilden på hemsidan. Kundtjänst kan också ge närmare besked.

Hur kan jag betala mina varor?

Du kan betala med kort (Visa, Mastercard), Scorettkort, faktura, konto och via direktbetalning bank. Läs mer här.

Hur levereras mina varor?

Du kan antingen välja att utan extra kostnad hämta ditt paket i din närmaste Scorettbutik. Leveranstid 2-5 dagar. Du kan också få dina varor levererade med Posten Mypack till ditt närmaste ombud. Leveranstiden är då 1-3 dagar. Läs mer här.

Vad kostar frakten?

Scorett erbjuder fri frakt om du hämtar ditt paket i en Scorett-butik. Frakten är också fri på leverans med Posten Mypack för order på minst 1200 kr. För order under 1200 kr är fraktkostnaden 39 kr. Vill du nyttja din ångerrätt kostar returfrakt till lager med Posten Mypack 59 kr.

Jag bor inte i Sverige. Kan jag ändå beställa varor i Scoretts webbhandel?

Nej. Än så länge levererar vi bara till adresser i Sverige.

Kan jag se i vilka butiker en viss vara finns?

Ja, om du vill veta om en artikel finns i någon av våra butiker markerar du den storlek du är intresserad av och trycker på länken "Finns varan i butik?" Du kan även markera storlekar som är slut i webshopen. Om länken "Finns varan i butik?" saknas är troligtvis urvalet i butik väldigt litet. Kundtjänst kan då ge närmare besked.

Vad gör jag om jag fått fel vara eller om något saknas?  

Kontakta kundtjänst här.

Hur gör jag om jag vill returnera eller byta en vara?

Vill du byta din vara kan du gå till valfri Scorettbutik och byta varan till en annan storlek eller modell. Se lista över våra butiker här.
Vill du göra ett byte till e-handelslagret, gör du en retur på den första varan och gör en ny beställning på scorett.se. 
Vill du returnera varan ska det göras till vårt e-handelslager. Då använder du returfraktsedeln som bifogades leveransen. Retur till e-handelslagret kostar 59 kr vilket regleras i samband med återbetalningen. Läs mer om returer och byten här.

Jag har hämtat mitt paket i butik och saknar returfraktsedel?

Kontakta kundtjänst så skickar vi dig en returfraktsedel. Kontakta kundtjänst här.

Kan jag utnyttja presentkort eller bonuscheckar i Scorett Webbhandel?

Våra nya presentkort som har ett skrapfält på baksidan med en pinkod kan utnyttjas i webshopen. Bonuscheckar och värdecheckar kan endast lösas in i butik.

Jag har valt Klarna som betalsätt och kan inte slutföra mitt köp?

När du väljer Klarna faktura eller konto som betalsätt måste du ange ditt personnummer. Glöm inte att klicka på rutan "Hämta uppgifter" för att du ska kunna se dina adressuppgifter. Innan dess kan du inte godkänna våra köpvillkor och slutföra ditt köp. 

Jag har valt kortbetalning som betalsätt och kan inte slutföra mitt köp?

Vi erbjuder 3D Secure/SecureCode som är en säkrare lösning för dig som betalar med kort. Det innebär att du måste ange en personlig kod innan köpet slutförs. Om ditt kortköp nekas på grund av detta, välj fakturabetalning alt. direktbetalning bank eller kontakta din bank för att aktivera 3D Secure. Dessutom är endast kort utfärdade i Sverige godkända för betalning.
Till toppen av sidan